Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Feest vieren met diabetes 

 

 

Laat diabetes je feestdagen niet bederven. Een paar veranderingen aan je dagelijkse routine en je kunt je diabetes verder onder controle houden en toch genieten van alle plezierige momenten en feestelijkheden.

Onderschat de gevolgen van stress op diabetes niet

Je zou denken dat de feestdagen met al het plezier en alle opwinding zonder stress zouden verlopen, maar niets is minder waar. Feestdagen kunnen heel wat stress veroorzaken en die stress kan een invloed hebben op je diabetes.

Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan bepaalde stressvolle psychologische of fysieke situaties, komen er automatisch ‘stresshormonen’, zoals groeihormonen, cortisol en catecholamines, vrij die je meer energie geven en je door het stressvolle gebeuren helpen. Hoewel deze hormonen je helpen om de stresssituatie het hoofd te bieden en te doorstaan, zijn ze niet zo goed voor je diabetes.

Volgens Diabetes Quebec zorgen die stresshormonen immers voor abnormaal hoge pieken in de bloedsuikerspiegel. Voor mensen met diabetes kunnen die plotse pieken heel wat problemen veroorzaken: ze kunnen het moeilijk maken om insuline of andere medicatie nauwkeurig toe te dienen of kunnen ernstige symptomen uitlokken die blijvende gevolgen hebben voor je fysieke en emotionele gezondheid.

Het beste advies is om alle stresssituaties tijdens de feestdagen volledig te vermijden, maar dat is bijna onmogelijk. Je kunt wel manieren aanleren om stress te verlichten of te verminderen en zo je diabetes beter onder controle te houden.

Enkele tips om stress tijdens de feestdagen te verlichten:

  • Neem elke dag wat tijd voor jezelf - neem bijvoorbeeld een bad, ga 10 minuutjes alleen een blokje om wandelen of lees ongestoord een boek.

  • Sport regelmatig - niet alleen helpt regelmatig sporten om stress te verminderen, maar het kan ook helpen om je diabetes beter onder controle te krijgen.

  • Maak lijstjes met alles wat je moet doen - ze helpen je om structuur aan te brengen, om taken te delegeren aan anderen en om je bewust te maken van mogelijke taken die je misschien niet zo gemakkelijk kunt uitvoeren.

  • Leer relaxatietechnieken of meditatie aan - adem diep in en uit gedurende 1 minuut met gesloten ogen of download een meditatieapp die je begeleidt bij een korte meditatieoefening.

Breng structuur aan

Structuur aanbrengen tijdens de feestdagen betekent gewoonlijk to-dolijstjes maken, cadeaus kopen en schema’s opstellen. Als je diabetes hebt, kan de organisatie van de feestdagen er wat anders uitzien.

Meestal doe je dan het volgende:

  • een medicatieplan opstellen dat je gemakkelijk kunt volgen

  • een schema maken met de afspraken en activiteiten, maar ook met de tijdstippen waarop je je bloedsuikerspiegel moet meten, maaltijden en snacks moet eten en sporten

  • een georganiseerd systeem uitwerken voor je benodigdheden - probeer om alle benodigdheden voor je diabetes in te slaan, zoals medicatie, prikkers, bloedglucosemeters en strips - zodat je ze gemakkelijk met je kunt meedragen

  • neem altijd de tijd om je bloedsuikerspiegel te noteren en schrijf mogelijke problemen op - door die informatie bij te houden kun je mogelijke problemen opmerken tijdens de drukke feestdagen. Download mySugr om die informatie gemakkelijk en papierloos bij te houden, te analyseren en te delen met je zorgteam

Hoe gestructureerder je leeft, hoe eenvoudiger het is om je diabetes onder controle te houden.

Vind het perfecte evenwicht tussen het maaltijdschema en het genieten van de feestdagen

Mensen met diabetes moeten vaak een zeer streng maaltijdschema volgen. Ze kunnen wel uren bezig zijn met het plannen van elk klein detail van een maaltijd, van het tijdstip waarop ze beginnen te eten tot de grootte van de porties en welke voeding ze wel of niet kunnen eten. Als ze dit niet goed plannen, kan dit leiden tot wisselende bloedglucoseniveaus, die nadelige bijwerkingen kunnen hebben en ongewenste fysieke symptomen kunnen veroorzaken.

Een streng maaltijdschema kan dan wel gemakkelijk zijn als je thuis bent en je je gewone leven leidt, maar dat verandert allemaal tijdens de feestdagen. Er is zo veel te zien en te doen tijdens de feestdagen, waardoor het moeilijk kan zijn om de tijd te vinden om een maaltijd goed te plannen. Als je wilt blijven genieten van de feestdagen en toch je diabetes onder controle wilt houden, moet je flexibel zijn met je maaltijdschema.

Enkele tips die het voor mensen met diabetes makkelijker maken om een maaltijdschema op te stellen voor de feestdagen:

  • Controleer de grootte van de porties die je eet - er valt heel wat lekkers te proeven tijdens de feestdagen. Eet kleine porties zodat je meer dingen kunt proeven.

  • Ken je voedingstriggers - mensen met diabetes reageren allemaal anders op verschillende soorten voeding. Sommigen ondervinden bijvoorbeeld plotse pieken in de bloedglucose nadat ze pasta hebben gegeten, terwijl anderen die pieken zien bij aardappelen. Als je weet welke voeding die pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaakt, kun je bepalen welke voeding of gerechten je moet vermijden of met mate moet eten tijdens de feestdagen.

  • Probeer niet dicht bij al het lekkers te gaan zitten, zodat je niet de hele tijd zit te snoepen en uit het oog verliest hoeveel je eet. Als je gaat eten, probeer dan een bord te gebruiken, eet alleen de portie die je hebt opgeschept en wacht even voor je gaat bijhalen.

  • Geef jezelf wat flexibiliteit bij wat je eet - je wilt de controle niet verliezen en alles eten wat je maar ziet, maar geef jezelf ook de ruimte om je wat te laten gaan tijdens de feestdagen. Zorg er gewoon voor dat je na de feestdagen terug op het juiste spoor geraakt.

  • Neem alleen wat je kunt eten, voel je niet verplicht om bepaalde gerechten of drankjes uit te proberen omdat iemand die aanbiedt. Als je dingen eet die je eigenlijk niet wilt eten, moet je misschien nadien een gerecht laten dat je echt lekker zou vinden.

Als je tijd neemt voor jezelf, heb je de vrijheid en flexibiliteit om te genieten van al jouw favoriete activiteiten, events, feesten en tradities, en toch je diabetes onder controle te houden. Dus maak een plan wanneer de feestdagen voor de deur staan. Ga na de maaltijden even wandelen of doe iets actiefs, als dat mogelijk is. Weet wanneer je gespannen bent en neem tijd voor jezelf. Vergeet niet om structuur aan te brengen met een to-dolijst om stress te verminderen. Plan je maaltijden of eet de dingen die je graag eet met mate. En het allerbelangrijkste: focus op de dingen die jou het gelukkigst maken tijdens de feestdagen.

Prettige feesten!

 

 

Bronnen:

https://www.diabete.qc.ca/en/living-with-diabetes/psychology/the-stress/stress-and-diabetes

https://mysugr.com/

 

Delen

Opgeslagen onder: