Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Kies 1 ding om te verbeteren

Waarschijnlijk zou ieder van ons in zijn leven heel wat dingen willen veranderen, maar alles tegelijk veranderen zou overweldigend zijn. Kies daarom voorlopig eerst 1 onderdeel om te verbeteren. Als je een van de dingen hieronder verandert, dan kan dat een enorme invloed hebben op je leven met diabetes − zowel voor je lichamelijke gezondheid als voor je emotioneel welzijn.

Maak van meten een prioriteit

Voor mensen met diabetes is vaker meten heel belangrijk om controle te houden over hun gezondheid. Frequent meten levert de informatie die je nodig hebt om doordachte beslissingen te nemen over je medicatie, voeding en trainingsschema. Je testresultaten laten de effecten zien van je voeding en activiteiten op je bloedglucose.

Je meetresultaten leveren ook informatie voor het gesprek dat je met je zorgverlener hebt over je streefwaarden en ze tonen ook aan in hoeverre je deze bereikt. Aan de hand van de meetresultaten kun je ook beter begrijpen hoe je je eigen orale geneesmiddelen of insulinedosering kunt aanpassen als je arts je heeft verteld hoe je dit zelf kunt doen. Na verloop van tijd zal je je elke dag beter voelen als je je streefwaarden goed blijft benaderen en bovendien verlaag je zo jouw risico op (toekomstige) complicaties door diabetes.1

Leer koolhydraten tellen

De hoeveelheid koolhydraten (zetmeel en eenvoudige suikers) die je eet, heeft een aanzienlijke invloed op jouw bloedglucosespiegel. Door ze bij elke maaltijd te tellen, kun je de koolhydraten die je eet of drinkt afstemmen op de insuline die je nodig hebt om ze te verwerken. Ook als je geen insuline gebruikt, is het een belangrijke vaardigheid die je helpt je bloedglucose continu te controleren.

Enkele voordelen van koolhydraten tellen:4

  • Het maakt duidelijk welk voedsel het grootste effect heeft op je gezondheid.
  • Het geeft je de mogelijkheid alles te eten wat je lekker vindt, met de juiste hoeveelheid insuline.
  • Het geeft je controle over je insulinedoses.
  • In het algemeen zullen je gezondheid en levenskwaliteit verbeteren als je de juiste hoeveelheid koolhydraten eet voor je lichaam.

Meer bewegen

Actief blijven is een van de pilaren van diabetescontrole, aangezien de lijst met voordelen voor mensen met diabetes lang is. Lichaamsbeweging kan:5

  • de insulinegevoeligheid en het glucosegebruik verbeteren
  • de insulinespiegels verlagen tijdens activiteit
  • de glucoseproductie in de lever verminderen
  • cholesterol en bloeddruk verlagen en stress verminderen
  • de gezondheid van hart en bloedvaten en de slaapkwaliteit verbeteren
  • overgewicht en gewrichtspijn verminderen
  • osteoporose voorkomen en het optreden van dementie vertragen
  • energie, levenskwaliteit en gevoel van eigenwaarde verhogen

Neem contact op met je arts of diabetesverpleegkundige om te bespreken welke activiteit voor jou geschikt is en beweeg minstens een keer per dag.

Heb geduld met jezelf

Niet elke dag zal perfect zijn. Eigenlijk kun je twee opeenvolgende dagen precies hetzelfde eten en evenveel bewegen en tijdens die twee dagen toch heel verschillende bloedglucosespiegels meten. Heb geduld met jezelf, bouw eventuele veranderingen van routine in je leven in en blijf doorgaan ondanks de hindernissen die je misschien tegenkomt bij je diabetescontrole.

Het is ook belangrijk dat je jouw diabetes niet vergelijkt met die van anderen. Iedereen heeft een uniek diagnoseverhaal. Mensen reageren verschillend op lichaamsbeweging. Andere kwesties zoals overgevoeligheid voor gluten of een hartaandoening kunnen invloed hebben op het zelfcontroleplan. Zoek uit wat voor jou werkt en blijf leren.

1 International Diabetes Federation. Diabetes education module 1.2, 2011: Self Management Education. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download. Geraadpleegd op 30 juni 2015.

2 Centers for Disease Control. How to Quit. Beschikbaar op: http://www.cdc.gov/tobacco/quit_smoking/how_to_quit. Geraadpleegd op 30 juni 2015.

3 Healthline. What Happens When You Quit Smoking? Beschikbaar op: http://www.healthline.com/health-slideshow/quit-smoking-timeline. Geraadpleegd op 30 juni 2015.

4 International Diabetes Federation. Diabetes education module 2.2c, 2011: Nutrition Part 3 Education. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download. Geraadpleegd op 30 juni 2015.

5 International Diabetes Federation. Diabetes education module 2.3, 2011: Physical activity. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download. Geraadpleegd op 30 juni 2015.

Delen

Opgeslagen onder: