Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Geef een draai aan een slechte dag

Iedereen met diabetes heeft goede en slechte dagen; dagen waarop de bloedglucosewaarden binnen de grenzen blijven en dagen waarop dat gewoon niet wil lukken. Als je een slechte dag hebt, kun je het volgende doen om er een draai aan te geven.

Alles begint bij het perspectief

Verander je geest, verander je leven. Als je je diabetes ziet als iets waar je invloed op kunt hebben, als een mogelijkheid om bij te leren over jouw gezondheid, dan heb je de belangrijkste stap naar een betere dag en een gezonder leven al gezet. Blijf lachen! Humor helpt om alledaagse dingen vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Daarom kan humor stress enorm verlichten: je wordt uit je huidige gemoedstoestand gehaald, ook al is het maar voor even.

Blijf vooruitkijken

Niemand is perfect en er zijn veel hindernissen op de weg waar iedereen met diabetes, écht iedereen, uiteindelijk mee geconfronteerd wordt. Of het nu gaat om overcompensatie van een lage bloedglucose, om het over- of onderschatten van het aantal koolhydraten, of om een vraag die je vergeet te stellen aan je arts, je bent niet de enige. Belangrijk is dat je vooruit blijft kijken en een goede draai kunt geven aan de rest van je dag.

Als je stress hebt

Als je al een slechte dag hebt, kan stress je bloedglucosewaarde verhogen.1 Aangezien we stress niet volledig kunnen onderdrukken, moeten we proberen stress te beheersen. Let eens op hoe stress je lichaam en geest beïnvloedt. Begin met ontspannen door even te stoppen met de activiteit die stress veroorzaakt, al is het maar voor 5 minuutjes. Neem de beslissing om een paar kleine dingen in je leven te veranderen die de stress waar je vandaag last van hebt verminderen.

Als je emotioneel bent

Als je bloedglucosewaarde niet in orde is dan heeft dit invloed op je gemoedstoestand. Behandel om te beginnen je hoge of lage bloedglucosewaarde. Andere manieren om rustiger te worden zijn een korte wandeling maken, een douche of bad nemen, een vriend(in) bellen en je hart luchten, iets doen wat je leuk vindt zoals muziek luisteren of een lijst maken van dingen waar je dankbaar voor bent, zelfs de lessen die je door je diabetes geleerd hebt.

Over depressie gesproken

Iedereen heeft wel eens een dipje, maar een depressie is iets anders. Somberheid, verdriet, angst − dat zijn normale menselijke emoties die een tijdje aanhouden en uiteindelijk weer verdwijnen. Depressie is echter een ziekte die intense gevoelens van somberheid, verdriet of angst veroorzaakt die maar niet overgaan. Je arts of diabetesverpleegkundige zal misschien niet herkennen dat je depressief bent. Als je denkt dat je dat wel bent, vraag dan om hulp. Deze eerste stap kan heel moeilijk zijn, maar het is de enige manier waarop je kunt gaan begrijpen welke gevoelens je precies hebt, hoe ze je gezondheid beïnvloeden en wat je ertegen kunt doen in de toekomst.2

Meer bewegen

Actief blijven is een van de pilaren van je diabetescontrole. Als je boos of angstig bent, kun je zelfs opknappen van een wandelingetje door de buurt. Dit geeft afleiding van je problemen, maakt endorfine vrij, verlaagt je bloedglucosespiegel en je zult merken dat het je helpt ’s nachts beter te kunnen slapen.

Zoek een plaatselijke lotgenotengroep

Omring je met mensen die je op de lange termijn kunnen helpen, geestelijk of lichamelijk. Vrienden en familie houden van je, maar mensen ontmoeten met dezelfde ervaringen en problemen is ook heel bijzonder.

Wees zelf je beste vriend

Soms moet je voor jezelf opkomen en eisen dat er rekening wordt gehouden met jouw behoeften − op je werk, thuis of zelfs onder vrienden. Laat mensen niet in het ongewisse over je leven met diabetes. Bereid antwoorden voor op vaak voorkomende vragen (voorbeeld: Mag je nooit meer suiker eten?), zodat iedereen om je heen weet wat diabetes wel en niet inhoudt.

Geluk op lange termijn

Het is mogelijk om je leven lang gelukkig te zijn terwijl je diabetes hebt, ondanks de vele ups en downs die je tegenkomt. Je zult door de jaren heen vaak met vallen en opstaan wijs moeten worden, maar alle nieuwe informatie over hoe je diabetes beter kunt controleren, draagt bij aan jouw gemak en veiligheid. Werk samen met je zorgverlener aan een optimale gezondheid. Alles telt. Na verloop van tijd zal je gaan beseffen dat je “Dat kan ik niet” is veranderd in een “Dat kan ik”, ongeacht de omstandigheden en op elke willekeurige dag.

Wees niet te streng voor jezelf: vaak voorkomende missers bij diabetes

  • Het ontbijt overslaan
  • Overbehandeling van lage bloedglucose
  • Koolhydraten niet tellen
  • Jezelf belonen met eten of drinken
  • Geen vragen stellen tijdens je afspraak bij de arts
  • Perfect willen zijn.

1 International Diabetes Foundation. Type 2 Diabetes and Stress. Beschikbaar op:

http://www.idf.org/sites/default/files/attachments/article_108_en.pdf Geraadpleegd op 30 juni 2015.

2International Diabetes Federation. Diabetes education module 1.2, 2011: Self Management Education. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download Geraadpleegd op 30 juni 2015.

Delen

Opgeslagen onder: