Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

“We hebben een omslag gemaakt - en dat was echt nodig”

Rob Veenhof – Sales Manager

“Toen ik 16 jaar geleden bij Roche Diabetes Care kwam werken, was het leven voor de salesorganisatie relatief eenvoudig. De markt was groot, er was veel behoefte aan onze producten; verkoop ging bijna vanzelf. Dan bestaat het gevaar dat je gaat geloven dat het altijd vanzelf blijft gaan. We zijn er op een vrij duidelijke manier achter gekomen dat dat dus niet zo is.”

“De maatschappij en markt veranderden en wij zijn eigenlijk te lang in onze oude modus blijven hangen. De laatste jaren hebben we wel echt een omslag gemaakt. Er is nu een heldere strategie en een ambitieus beleid. We hebben ons ontwikkeld van een vrij zelfingenomen bedrijf naar een open en vooruitstrevende organisatie nu die vooral samenwerking zoekt met alle belanghebbenden. We beginnen de aansluiting met de markt weer te vinden en worden steeds meer de medevormgever van de diabeteszorg van de toekomst.”

Je moet iemand met diabetes wel faciliteren

“Er wordt steeds meer gevraagd van de zorg, terwijl het aantal zorgverleners niet zal toenemen. Met digitalisering kun je een deel van dat probleem oplossen. Zeker in diabeteszorg helpt digitalisering om zowel efficiency te verbeteren en kosten en arbeidsintensiteit te verlagen als de patiënt meer regie te geven over zijn of haar leven met diabetes. Maar als je een patiënt meer verantwoordelijkheid wilt geven, dan moet je hem of haar ook faciliteren om dat te kunnen doen. Met digitale hulpmiddelen, ondersteuning om die hulpmiddelen goed te kunnen gebruiken en coaching om bewuster en gezonder te leven.”

“Nu is het zo dat iemand met diabetes in de regel vier uur per jaar bij een diabetesverpleegkundige en internist komt De rest van de uren moet je zelf aan de slag. De combinatie van medische- en digitale hulpmiddelen maakt het ook mogelijk om de zorg veel gerichter en individueler te maken. Iemand met diabetes heeft dankzij die data goed inzicht in wat er in het lichaam gebeurt. De zorgverlener kan op afstand meekijken en signaleren of het goed gaat. Gaat alles goed, dan hoef je helemaal niet vier keer per jaar naar een ziekenhuis of diabetescentrum. Dat geeft de zorgverlener ook de ruimte om tijd te besteden aan de mensen die het wel nodig hebben.”

Accountmanagers zijn consultants

“Behalve de technologie, heeft ook onze manier van samenwerken zich ontwikkeld. Wij zijn niet meer de verkooporganisatie die we waren. Dat heeft uiteraard een grote impact op onze rol als salesafdeling. Accountmanagers zijn consultants geworden. Dat is geen cosmetische aanpassing, er is echt fundamenteel iets veranderd in onze opstelling. Nu vragen we aan gesprekspartners: wat zijn de uitdagingen en ontwikkelingen waar je mee te maken hebt, wat zou jou daarin kunnen ondersteunen? Dat is een totaal andere tak van sport. Het is zoals het oude gezegde: als je beseft wat je weet, besef je vooral wat je niet weet. We stellen vragen, willen begrijpen wat er speelt. Voorheen waren we vooral goed in feiten: wil je dit of dat product, zwart of wit? Nu luisteren we en zijn we op zoek naar de vraag achter de vraag. En proberen daar in samenspraak een oplossing voor te vinden.”

“Ook voor zorgverleners is dat misschien nog even wennen. We merken nu al dat er goede, inhoudelijke gesprekken op gang komen. Niet alleen met diabetesverpleegkundigen, maar ook met afdelingshoofden en inkoopmanagers. De digitalisering heeft namelijk ook gevolgen voor de bedrijfsvoering en logistieke keten in een ziekenhuis. Het is een machtig interessant samenspel om ook de processen optimaal in te richten.”

Een ander soort bedrijf

“Roche Diabetes Care is in de 16 jaar dat ik hier werk een ander soort bedrijf geworden. Digitalisering is het speerpunt, samenwerking is onze modus. Uiteraard zijn we ook nog steeds het bedrijf van de pompen en meters. Maar onze dienstverlening raakt steeds meer geïntegreerd. We leveren niet afzonderlijke producten, maar een combinatie. Een pomp, een meter inclusief coaching en educatie. Alles om ervoor te zorgen dat de patiënt een beter leven krijgt en zich steeds minder beperkt voelt, ondanks de diabetes. Dit is een mooie ontwikkeling waar ik met veel energie, ervaring en enthousiasme mijn bijdrage aan lever.”

Delen