Tekstgrootte Verkleinen Vergroten

WelkomInloggen | Account aanmaken

Inloggen

Wachtwoord vergeten

Deze pagina delen Deze pagina e-mailen Deze pagina afdrukken

Kies een optie:

Sluiten X

Stuur een link naar een vriend

Alle velden zijn vereist

Tip: om naar meerdere e-mailadressen te zenden, scheid elk e-mailadres door een komma

Gezond eten met diabetes

Wanneer u iets eet of drinkt, stijgt uw bloedglucosewaarde (terwijl deze daalt als u beweegt of insuline spuit). Uw voeding bevat namelijk onder meer koolhydraten, die door uw lichaam worden omgezet in glucose.

Waar moet u op letten als u diabetes heeft?

Het idee dat mensen met diabetes een streng dieet moeten volgen en geen suiker mogen hebben, is inmiddels achterhaald. U kunt dan ook volop genieten van lekker eten en gewoon ’eten wat de pot schaft’. Net als voor ieder ander (zonder diabetes) zijn voor u de richtlijnen van de Schijf van Vijf van belang. Deze richtlijnen zijn opgesteld door het Voedingscentrum:

  • eet gevarieerd
  • eet niet te veel
  • eet minder verzadigd vet
  • eet veel groente, fruit en brood
  • eet veilig

De schijf van vijf ook voor mensen met diabetes

De schijf van vijf is verdeeld in de volgende vijf vakken:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten: belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen
  3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren
  4. Vetten en olie: belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren
  5. Dranken: belangrijk vanwege: water

 

Waar moet u verder op letten als u diabetes heeft?

Wilt u gezond eten, dan dient elke maaltijd iets van de vijf vakken uit de schijf van vijf te bevatten volgens de aangegeven hoeveelheid. Maar u dient ook rekening te houden met de volgende punten:

  • Heeft u diabetes type 2 en bent u te zwaar dan doet u er verstandig aan een energiebeperkt dieet te volgen en voldoende te bewegen (zodat het mogelijk wordt om voldoende af te vallen). In de voorlichtingsmodule ‘Diabetes en overgewicht’ leest u er meer over.
  • Heeft u diabetes type 1, dan kunt u zelf de hoeveelheid toe te dienen insuline aanpassen aan de ingenomen hoeveelheid koolhydraten uit uw voeding. Daarvoor is het uiteraard wel noodzakelijk dat u weet hoeveel koolhydraten er in de diverse voedingsmiddelen zitten (hiervoor kunt u verschillende tabellen raadplegen).
  • Er zijn voedingsmiddelen met zogenaamde snelle koolhydraten en voedingsmiddelen met zogenaamde langzame koolhydraten. Beide worden omgezet in glucose, maar het verschil zit ‘m in de snelheid waarmee dit gebeurt. Het is goed om te weten welke voedingsmiddelen snelle en langzame koolhydraten bevatten. Vervolgens kunt u uw insulinetoediening hierop afstemmen. Zo blijft uw glucosewaarde stabiel(er).
  • Gebruik veel vezelrijke koolhydraten. Vezels zijn de onverteerbare deeltjes in plantaardige voedingsmiddelen, die vooral voorkomen in volkerenproducten, groente, rauwkost, fruit met schil en peulvruchten. Deze vezels zorgen ervoor dat het voedsel langer in uw maag blijft, waardoor de glucose geleidelijker aan uw bloed wordt afgegeven en er niet meteen een piek is.
  • Kies voor voeding met weinig verzadigd vet. Verzadigd vet heeft een ongunstig effect op het cholesterolgehalte van uw bloed, waardoor het risico van hart- en vaatproblemen toeneemt (dit is een complicatie die zich vaak voordoet bij diabetes). Dit vet zit met name in dierlijke producten zoals vlees, melk, kaas en hartige en zoete snacks. Onverzadigd vet heeft juist een gunstig effect. Het zit in dieethalvarine, dieetmargarine, vloeibaar bak- en braadvet of olie en in ‘vette’ vis.
  • Drink met mate. U mag gerust een glaasje alcohol drinken, maar houd er rekening mee dat alcohol invloed heeft op uw bloedglucosewaarde. Het is dan ook verstandig bij het nuttigen van een glaasje wat te eten. In dat geval verhogen de koolhydraten de glucosewaarde weer (in de folder ‘Alcohol en diabetes’ leest u er meer over).
  • Eet niet te veel zout. Zout heeft een nadelig effect op uw bloeddruk, waardoor het risico van hart- en vaatziekten toeneemt. Uw zoutgebruik kunt u eenvoudig afbouwen door steeds iets minder zout in het eten te doen (Let op: kant-en-klare maaltijden bevatten vaak veel zout).

Naast de besproken richtlijnen is het zeker aan te raden om samen met de diëtist naar uw voedingspatroon te kijken om zo een advies te krijgen dat toegespitst is op uw diabetes-situatie.

Terug naar boven

Ook Accu-Chek® Mobile goedgekeurd door TÜV Rheinland
Alle in Nederland beschikbare producten van Accu-Chek zijn CE gemarkeerd en voldoen volledig aan de ISO 15197:2013 standaard. De Accu-Chek® Mobile, Accu-Chek® Aviva Expert, Accu-Chek® Performa, Accu-Chek® Aviva Combo en Accu-Chek® Aviva Insight zijn bovendien goedgekeurd door TÜV Rheinland.

Lancering Accu-Chek Smart Pix Software 3.0
Graag introduceren we de nieuwe versie van Accu-Chek Smart Pix Software: versie 3.0. Deze versie omvat een aantal veranderingen ten opzichte van de vorige versies. De veranderingen hebben de kern van Accu-Chek Smart Pix Software niet veranderd, maar wel het gevoel en het gemak. Lees meer

Meld u aan voor de Accu-Chek
e-mail nieuwsbrief!

Heeft u zich al aangemeld voor de Accu-Chek e-mail nieuwsbrief? Accu-Chek Nieuws wordt iedere 6 weken verzonden naar abonnees. Wilt u de digitale nieuwsbrief ook ontvangen?
Meld u dan nu aan!

Deze website bevat informatie over producten die zijn bedoeld voor een breed publiek en kan productdetails of andere informatie bevatten die niet van toepassing of niet geldig zijn in uw land. Wij wijzen u erop dat wij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het benaderen van deze informatie die mogelijk niet in overeenstemming is met enige geldende juridische procedures, wet- en regelgeving, registraties of gebruik in uw land van oorsprong.