Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

“Ook achter de schermen voel je de urgentie en het belang van wat wij doen”

Silke Hammerschmidt - Business Analyst

“Van oorsprong is Roche een traditioneel en vrij behoudend bedrijf. We waren vooral voorzichtig en dat betekende dat we nog wel eens achter de ontwikkelingen aanliepen. Dat is echt veranderd. We zitten nu veel meer vooraan bij ontwikkelingen, we nemen initiatief, brengen partijen samen en lopen tegenwoordig vaak voor de troepen uit. Zonder dat we het risicomijdend gedrag, dat in onze genen zit, loslaten. Maar er is wel een heel andere en frisse dynamiek ontstaan in onze productontwikkeling, marktbenadering en organisatie.”

“Die ontwikkeling heb ik van dichtbij meegemaakt. Ik heb er zelf aan bijgedragen en heb me intussen ook ontwikkeld. Dertien jaar geleden ben ik begonnen als junior marktmanager bij Roche Diabetes Care. Sindsdien ben ik gaandeweg van de voorkant van de organisatie, waar ik een directe lijn had met zorgprofessionals en mensen met diabetes, naar een rol achter de schermen gegroeid. Als Business Analyst ben ik tegenwoordig verantwoordelijk voor de cijfermatige en analytische onderbouwing van de strategie en het beleid.”

Mooie balans tussen jong en wat ouder

“Toen ik aantrad, was ik een van de allerjongsten in de organisatie. De sfeer was nog wat conservatief. Een spijkerbroek op de werkvloer was eigenlijk not-done. Inmiddels heeft er op alle onderdelen van de organisatie een verjongingsslag plaatsgevonden. Er is nu een mooie balans tussen jong en wat ouder, tussen veel ervaring en een frisse blik, tussen nieuwkomers en oudgedienden. Dat ligt helemaal in lijn met de nieuwe koers van de organisatie en de ontwikkelingen op de markt. Het versterkt elkaar ook. Hoe meer dynamiek in de organisatie, des te flexibeler en wendbaarder kun je opereren. En als je trendsetter en marktleider bent, ook op digitaal gebied, dan ben je des te aantrekkelijker voor jonge professionals.”

Passie en maatwerk is key

“In mijn rol als Business Analyst zit ik vooral in de getallen en probeer ik bruggen te slaan tussen de andere onderdelen van de organisatie. Ik heb weinig rechtstreeks contact meer met mensen met diabetes en zorgverleners. Dat voelt soms nog wel als een gemis. Aan de andere kant weet ik, dat wat ik doe ook van wezenlijk belang is voor hen. Alleen als wij hier de processen goed op orde hebben en de juiste ondersteuning leveren, ook aan de andere stakeholders in de markt, kan de organisatie echt het verschil maken. Passie en maatwerk zijn hierbij key”

“We werken hier niet in een productiebedrijf, dat merk je aan alles en iedereen. Diabeteszorg is en blijft maatwerk, of we nu vooral producten leveren, of zoals nu meer digitale en integrale oplossingen bieden. We spannen ons gezamenlijk in om het leven van mensen met diabetes makkelijker en prettiger te maken. Iedereen gaat er vol voor. Mijn collega’s en ik zijn erg ‘dedicated’. Of je nu direct contact hebt met mensen met diabetes en de zorgprofessionals of juist wat meer achter de schermen actief bent zoals ik. Het is belangrijk dat we proactief en betrokken zijn. En als ik er als Business Analyst een bijdrage aan kan leveren dat we een solide, betrouwbare en relevante organisatie zijn, dan is dat zeker ook belangrijk voor de mensen voor wie we het doen.”

Delen